Fejkkött och skillnaden på olika protein

Fejkkött

Innan jag blev vegan var jag vegetarian i nästan ett halvår. I början av den här tiden visste jag inte alls vad jag skulle laga. Jag åt fortfarande fisk ibland men oftast åt jag köttsubstitut. I början är det svårt att veta vad man kan laga, även om det finns hur mycket som gott som helst att äta så är man satt i sina vanor. Den enda maträtten jag kunde utan ”fejkkött” var wokade grönsaker med cashewnötter och nudlar. Men fejkkött är helt perfekt mat att äta under övergångstiden. Många tror att man går miste om viktiga näringsämnen när man byter bort köttet mot sojabönor men det är helt tvärt om, det gör bara din hälsa gott!

Jag gick in på mathem.se för att se skillnaden mellan veganskt kött och fläskfärs. Om vi kollar på anammas vegofärs så kostar den 70:- för ett kilo jämfört med fläskfärs 100:- /kilo. Näringsmässigt då? Prepare to be amazed by my paint skills nedan.

bl-vego-vs-flask

PLUS noll urgulliga grisar behövde dö för färsen till vänster. Detta är dock bara en enkel jämförelse. Att det exempelvis är mindre fett i vegofärsen behöver det inte betyda att det är bättre eller sämre. Nötter och avokado innehåller jättemycket fett, broccoli innehåller väldigt lite men båda delar är ju hälsosamt. Dock vinner vegetabiliska fetter över animaliska i hundra fall av hundra när det gäller människans anatomi.

Skillnad mellan animaliska och vegetabiliska proteiner

Något jag har försökt lära mig är hur animaliska proteiner skiljer sig mot vegetabiliska. Förkortar en bra förklaring här från boken Kinastudien ”Om bara en av dessa åtta essentiella aminosyror saknas i proteinet i maten, kommer syntesen, eller bildandet, av de nya proteinerna att bromsas eller avstanna helt.” ”Bland de animaliska livsmedlen innehåller mjölk och ägg de aminosyror som bäst matchar våra egna, och de anses därför ha högst kvalitet. Även om växtproteinerna har ”lägre kvalitet” på så sätt att en eller flera av de essentiella aminosyrorna saknas hos dem innehåller de alla aminosyrorna som grupp.” ” Det finns faktiskt ett helt berg av övertygande forskning som visar att ”lågvärdiga” växtproteiner, som möjliggör en långsam men stabil syntes av nya proteiner, är den nyttigaste typen av protein. Långsamt men stabilt är det som vinner i längden.” författaren förklarar det som när man trär olikfärgade pärlor på ett halsband, fattas det blåa pärlor bromsas eller avstannar bildandet av nya proteiner. Vegetabiliskt protein innehåller hela gruppen pärlor som behövs för bildandet, det gör inte animaliska.

Godaste fejkkötten

Nu när jag varit vegan ett tag äter jag sällan fejkkött då det är både hälsosammare och billigare att laga maten från grunden. Men är det något jag älskar är det quorn (svampprotein), det är så himla saftigt och gott. Nedan har jag lagat en snitzel från quorn med kantarellsås och potatis.

Mina topp tre veganska fejkkött är: soja nuggets från anamma – jag brukar steka det, skära i små bitar och lägga i wraps, vegansk snitzel från quorn och pulled oumph! Oumph finns ofta på restauranger i olika former och vann även priset för årets dagligvara 2016.

bl-kantarellpotatis bl-kantarellpotatis2

Dela detta med dina vänner!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.